Online Experience

Online Experience
Make Money with A Single Click

Sunday, February 03, 2013

pemikiran positif and negatif

Ramai yg memberi kata kata semangat utk mengucapkan tahniah kepada kawan2, sedara dan sesiapa yg mereka kenal jika mereka ingin mendapatkan kerja baru, ambil peperiksaan dan sebagainya. Ade juga yg jenis suka melemahkan semangat orang, beri pengajaran xelok dan bla bla. Inilah yg dikatakan pemikiran positif atau negatif lebih dikenali sbb positive and negative thinking dari orang lain kepada kita dan sekiranya kita ambil sbg positif atau negatif, ianya akan jadi begitu.

Macam saya, terbalik sikit. Sekiranya orang puji saya, bagi kata2 semangat yg terlallu positif, kemungkinan besar saya akan jatuh dan jahanam. Xsure kenapa, masih mencari. Contoh boleh diberikan :
1) ramai puji kaki saya cantik dan putih gebu. Lepas sebulan, sy kemalangan dan bahagian kaki cedera teruk dan banyak parut.

2) semua bagi kata2 semangat dan suruh saya pikir positif yang saya boleh lulus peperiksaan utk jadi Agent Unit Trust, malangnya kerana keyakinan terlalu tinggi, saya fail.

3) tiap2 hari saya berpikiran positif utk berjaya buat kerja bla bla bla, tapi saya kecundang dan dimasukkan kedalam program menaik taraf pekerja. Makin saya focus utk berjaya, saya jatuh dengan hebat.

Mula2 saya terfikir, no 1 maybe Allah nak tunjuk kat saya 'mendedahkan aurat berdosa' tp kalau org puji muka saya cantik ke, tangan ke, pon kene juga, takkanlah aku kena pakai purdah pula?

No 2 orang kata 'kadangkala keyakinan terlalu tinggi pon boleh membawa kejatuhan' tp mcm mana pulak kalau org suruh saya positif dan boleh buat tetiba kecundang? Bodoh la kalau mcm tu. Penah juga saya fikir 'habislah, fail la aku subject ni' saya dpt 3.0gpa. Bila saya cakap 'aku tau subject ni aku dapat 3.0 juga, tetiba 1.66gpa' punyalah kecewa. Saya mengharapkan yg baik tak dapat, yg buruk sama juga yg buruk.

No 3, politik pejabat kah yg menyebabkan aku jd mcm ni atau aku, memang mcm beruk yg xdilatih tuan? Means bodoh mangkuk bahalol botol sumelah. Tiap kali aku da check details, da check semuanya dan keyakinan tinggi xde salah, satu persatu bala datang kat saya. Haish. Pelik, pikir positif dah ni. Otak xlarat dah nak pikir.

Skang saya da belajar. Jangan puji saya langsung, just have faith in your heart. Cabar saya supaya saya akan kerja towards it. Jangan hina, cabar je. Hina dan cabar lain. Kedua, jangan yakin dah. Just ckp 'xsure lulus ke x. Tengoklah' dan ketiga kerja dgn keikhlasan supaya dapat keikhlasan berganda.

Apa kena mengena topik atas.dgn cerita saya? Saya nak bagitau je saya banyak berperangai negatif ni sebab no 1-3 lah cuma xpernah diluahkan kepada sesiapa. Semua ingat saya ni.memang xreti pikir positif. Bukan xnak, slalu jadi terbalik. Sakit jiwa.bila.memikirkan. Kadang2 minta juga pertolonganNya tapi lagi minta kurang, lagi berat beban aku dapat. Aku redha je sebab ustaz pon cakap, lagi berat ujian Allah, lagi bagus utk kita kerana Allah pilih orang itu utk ujian yang berat2 ni Allah tahu kita boleh buat. Dia nak kita jadi matang dengan segala ujianNya.

Published with Blogger-droid v2.0.10

1 comment:

Lizz said...

menarik entri yang ini. aku ada masalah macam ni dulu, hahahaha!!! ubatnyer aku dah jumpa sekarang.

1. buat apa-apa pun, first kita kena betulkan niat semata-mata kerana Allah dan agama. contoh problem kau ni, katakan nak belajar n dapat cgpa yang baik. dulu, aku nak belajar sbb aku nak dapat keje elok2, so aku dpt gaji kawkaw besar, so aku boleh beli mercedez.kahkakah!! tp, skrg aku tukar dah insyaAllah skrg nk amik phd. aku nk tuntut ilmu sebab nak BERI ILMU balik utk org lain, nak kembangkan ilmu Allah, nak ajak org berilmu.

so,aku TAK AKAN dgr pandangan org pd pelajaran aku. fail ke tak ke, semua Allah dh tetapkan bukan sebab aku takde luck ke badi ke ape.

kalau in case aku fail ke apa subjek2, itu semua rezeki Allah beri. DAH. jd aku tak sedih ke ape. tawakal je.