Online Experience

Online Experience
Make Money with A Single Click

Tuesday, January 12, 2010

Kenapa harus menyalahkan diri sendiri?

Ade seorang yang saya kenali, tidak perlu menyatakan siapakah dia... sering menyalahkan diri sendiri.. saya simpati dgn keadaan dia. kdg2 ingin menangis apabila bersama dia kerana sy tidak tahu sama ade sy perlu bantu atau tidak..

kejadian menjadi lagi teruk.. lama-lama sy tidak tahan lagi. sy perlu lakukan sesuatu...

dari kecil ayah dan ibunya sering menindas dirinya. Merendah2 kan dirinya... dan dia mengaku die "bodoh".. pada saya, BODOH itu hanya perkataan. Sy slalu beritahu dia, tiada siapa yang bodoh dalam dunia ini. Bodo hanya perkataan, tapi die tetap mengaku die bodo. Kdg2 sy pon terlepas ckp juga.. "bodohla kau ni!" tp takde maksud nak mengatakan dia bodoh tapi die terasa.  sy sedih bila lepak dengan dia, kawan2 ramai yg ignore... sy kesian dengan dia. bila tanya katanya "kami xpaham apa dia ckp" atau "die baik, tp die xtau apa yg dia ckp..." pernah sy lepak dengan saudara mara dia, tp die tak bercakap dan mereka kadang2 ckp kwn sy tidak guna... kerana apa dia ckp mereka tak faham dan mereka kate "hny org bodoh je layan dia tue". maknanya sy pon sama bodo la sbb sy layan dia... sedihnya...

sepanjang sy menjadi kawan, sy tidak nampak kebodohan dia. xtaula kalo sy ni sgt baik atau kesian melihat dia. kdg2 die nampak bijak. bukan nampak, die mmg bijak. membuat lawak bodo itu pada saya kebiasaan. Apa salahnya dgn lawak bodo. Mmg kdg2 kita manusia dah tau tu lawak bodo, sah2 kita ckp "bodoh betul la lawak die nei.." depan dia.. die terasa dan mengatakan "aku mmg bodoh.." adoi.. sy tak maksud macam tue. sy maksudkan "kelakar gile babee" tp die ambil serius. Sy paham kenapa dia amek serius, kerana dari kecik di perkotak katikkan oleh keluarga dan saudara terdekat. Kalau saya pon, mungkin saya akan jd begitu. Tapi saya ingat lagi, kecik2 dulu, sy selalu di panggil mangkuk hayun kat sekolah... x jd mangkuk pon? jadi kereta je.. haha

saya betul sayang dengan kawan-kawan saya. pada saya, biarlah die nak bodo ke pandai ke kaya ke miskin ke saya tak nak peduli sebab pada saya itu hanya di dunia... bila kita da mati sok, kita perlukan doa mereka dan keluarga... tp entah kenapa.. jadi begini pula..

minta bantuan dari kamu semua macam mana nak tolong kawan saya ini?

No comments: