Online Experience

Online Experience
Make Money with A Single Click

Monday, July 27, 2009

Perginya Seorang Seniman yang amat Berharga -Allahyarhamah Yasmin Ahmad

Setiap tahun, saya pasti tidak akan ketinggalan untuk menonton iklan-iklan yang panjang... Pelikkan? Selalu saya mengamok2 tengok iklan yang lebih dari seminit... lagi2 kalao bulan puasa, iklan makanan... Tapi apabila dari Petronas atau TM, saya dengan tekun menonton. Saya terfikir, siapa yang bagus sangat ni buat iklan ni? Panjang2 pon ade moral... bagus betul!

Kebetulan, saya menuntut di Lim Ben Chan di Cyberjawa, so ketika di tahun kedua pengajian, saya bertanya cikgu Advertising saya.. Mr Shake it Bong Bong Hahaha... Itulah panggilan nama samaran dia dari saya dan dia ingat saya sampai mati kerana nama itu hahah

'Sir, since you are in advertising line... do u know who created the Festives Ads?"...

"Oh! She is very brilliant and intelligent... I dont think you can beat her...". La! Taulah tak terer dalam advertising nie... Lalu die kate dengan saya... "She is Yasmin Ahmad.. The one from Sepet?"... Sepet?! Wah! The movie aa? I like! I like that movie.. Although I think its draggy.. but I like it! Then I was so eager, I said to my lecturer... "Is that her 1st movie?" "No! It was 2nd because she produced Rabun."

Oh! now I think I know.. Then I remembered that Linus, my friend said that "I used to act in Yasmin's film... You know Sepet right... I was Jason's friend la..." Then he started to talk about Yasmin. I am so eager to hear the stories because she is actually nice person.

In june 2005, sy kerja di One Utama di GSC dan kebetulan ada satu premiere... walaupun keje GSC, tak semestinya saya boleh juin... Tiba-tiba, saya ternampak Yasmin n husband.. Saya sangat teruja lalu terus tutup kaunter dan kejar Yasmin. "Kak Yasmin!! Tunggu sat!!".... Dia kebetulan baru nak turun escalator, lalu dia pusing... "Ya, adik nak apa?"..
"Akak, saya cuma nak cakap... saya suka Iklan akak, saya suka cerita sepet dan rabun... I love your works and arts so much! You are showing the true Malaysian!"

"Thanks! I never been appreciated like that...Dont forget to watch Gubra. Its coming soon!". "of course kak! I will!". Then she asked me, "you student mana?". Pastu kitorg borak la... bila dia tau saya ni student Broadcasting, die ckp... "hope we'll meet each other soon in the Industry!". Then bang~! Memang jumpa okay!

MC-squared competition, Drama produced by Limkokwing Graduates for NTv7 (cant remember the name) where Im the students and she is our lecturer then I saw her a lot in many premiere when I used to work in GSC. Then lastly I saw her at Filem Festival Malaysia and I was exchanging cards with her. Since my boss and my ex-lecturer was there, they both took her card and she actually have only 2 left so I gave it to both of them. (damn!)

Saya nak cari kerja baru lepas 2-3 bulan jumpa dia sbb saya cukup bosan kerja dengan seseorang ini sbb kena maki 24jam.. tetiba teringat Yasmin Ahmad... terus nak tepon dia. Tapi cari2 kad die, tanya lecturer, tanya boss... dedua kate "I tak ingat letak mana!". Damn! Bodo! Apelah! Taulah tak minat sama kak Yasmin, janganlah hilangkan kad die... saya sangat sedih, so tak dapat nak kerja dengan dia sbb mengiikut kate Linus, dia memang nak cari krew film untuk Mualaf dan Mukhsin. Saya teringin nak kerja dengan dia...

Malangnya, semasa saya dengar dari Fly Fm Must Have Music, mereka cerita pasal dia pengsan... Masa tu saya macam ... adoi! Apa kena dengan kak Yasmin? tetiba dengar lagi diorang kate dia kena Angin Ahmar, lagi la saya terkejut.... dan terdengar pula dia masuk bilik bedah.

Akhirnya, 25 Julai 2009, Perginya seniman yang agung yang berani mengeluarkan pendapat dan menunjukkan reality rakyat Malaysia. Walau beliau telah dikutuk, dikritik oleh ramai orang dari mainstream kerana ceritanya yang agak 'melampau', dia satu-satunya mempunyai creative minded dan sesuai dengan konsep Satu Malaysia. Tak macam 'R.A' or 'D.Y.H' or 'D.T'... dorang bikin film sume hampeh2... asik2 nangis..

lagi2 R.A tue... filem sume tak laku.. pastu kutuk kak Yasmin kate die tukar jantina la apa... sukatila die nak tukar ke.. tak salah pon Dalam Islam sbb dia ade alasan kalau betul pon. Awak tu pon buat cerita lagi la tak senonoh.. anu dalam botol! TEtek ko dalam kotak! Sudahlah! Da lah penyebab Roslin cerai.. jangan nak keco okay! Nak tunjuk adegan ranjang lak tu.. Bila kak Yasmin buat ko komen punya panjang! Haih!

Sekarang ini, korang sukalah kak Yasmin takde... Haih! Kejam sungguh!

Kak Yasmin, semoga rohmu dicucuri rahmat! Kerja kak Yasmin akan disanjungi sepanjang hayat saya. kirimkanlah Salam saya pada Michael Jackson kerana akak pergi sebulan setelah pemergiannya...

"And now, they can leave you alone!" - Marlon Jackson on Jackson's funeral 7th July 2009.

and I will miss you forever.

"For u, MJ is an Icon. To us, he is Family." - Janet on BET Award 2009
"For u, Yasmin is an Icon. To me, Yasmin is truly Malaysian who has the patriotic heart." - Me, 2009

No comments: