Online Experience

Online Experience
Make Money with A Single Click

Wednesday, July 25, 2012

menantu - pilihan atau jilaka?

Dalam kehidupan perkahwinan, ada dikalangan kita yang menjadi menantu pilihan, kesayangan atau yang langsung x digemari.
Menantu pilihan : rajin menolong, bersopan santun, rajin berborak menyebabkan mertua sangat suka dengan menantu ni. Asal menantu balik je, masak sedap2, sedikan bilik secantiknya dan sebagainya.
Menantu jilaka : malas nak menolong, kurang ajar, langsung x berborak bila perlu or langsung x bukak mulut pon, duduk je dlm bilik balik rumah mertua, tengok tv je x buat apa.
Menantu yang dipilih sendiri oleh anak : ade dua jenis. Satu bagaikan menantu pilihan tersebut. Kedua yang mcm jilaka.
"Penting ke nak jadi menantu pilihan? Apa dapat? Kat rumah pon x rajin, buang masa je! "
Hah! Itulah yang awak tatau. Kalau jenis mertua yang direct, SOUND nye awak, BOLEH BUNUH DIRI lepas tu. Kalau jenis mertua yang "telan jelah. Dia da kawin dgn anak saya", xkesian ke? Ingat mertua awak tu orang gaji awak? Kalau jenis depan baik, belakang mcm nok haram, ko x malu ke kisah kau dijaja kat orang betapa setannya perangai kamu?
Nampak macam salah mertua kan? Actually, kita yang muda ni kenalah berbaik dengan mereka. Dorg bagaikan ibu bapa kita. Meh sy cerita pengalaman saya sebagai menantu. . .
Mertua saya ade 7anak laki2. So biras saya sume.perempuan. Jadi kalau persaingan tu, memang agak tegang juga. Buat masa ini, menantu yang sah ade 4. Yg no 1,2,5,6 sahaja. Yang lain masih blom ada jodoh. No 4 hilang. So tinggal dua saja.
So, no 1 sangat alim menantunya. Tudung selabuhnya dan rajin. Borak pon best je. No 2 die kadang2 je ade, but memang okaylah. Bukan menantu pilihan sangat tapi dah bercinta kan? No 5 homai. . . PEMALAS GILE. nak menolong ikut angin dia. Keje dia tgk tv je. Mcm tv tu nak lari la esoknya kan. Bila disuruh barulah buat, itupon liat. Pastu nak buat apa ikut kepala dia je. Contoh kalau nak jalan2, if die kata nak g situ, jangan tukar plan. Dia xkan bergerak sampai sume pergi ikut dia. Kalau die yang plan xpe, ni kita plan, kita kena ikut dia. Mak mertua, abang ipar sampai bengang dengan dia.
Macam saya, memang menantu paling out pada awalnya. Mertua saya kalau bole cakap dengan suami, jangan kawin dengan saya sbb sy ni baran melampau, kalau da kurang ajar memang x bertapis. Almaklumlah, saya ni jujur. Marah tu means salah or care. Kalau betul, xdenye gua nak marah. Xkirela tua ke.muda ke, kisah plak. Mak plak g cerita kat mertua yang saya ni pemalas, xreti masak. Maklumlah anak bongsu. Tu sebabnya mertua xkasi suami kawin sbb xnak dpt menantu yg sama mcm no 5 tu.
Tapi mak pulak xtau, saya ni aish, malas nak puji diri sendiri tapi terpaksa juga hahahha. Dr umo 7tahun, slalu lepak dgn orang gaji utk belajar masak. Cakap je masak apa, gua terer. Rendang perak, rendang n9, gulai lemak cili api, kicap, masak merah, sambal, u name it. I can do it. Cuma betullah ckp mak aku, aku pemalas. But kat rumah. And i will be rajin if my OCD tetiba datang. U will be shocked. Bilik akan bertuka rupa every 2months. Sbb OCD saya datang 3bulan skali.
Tapi orang gaji saya da ajar saya, juga mak lah yg obvioussly da lupa yg dia ajar saya bahawa jika kita ke rumah orang, malas mcm mana pon rajinkan diri. Jangan buat mcm rumah sendiri. Tu sebab saya kat rumah mertua ingat lepak je.? Penat mental dan fizikal pon buat juga kecuali kalau flat tahap babun.
Dari menantu yang x disukai mak mertua, disebabkan ajaran mak dan orang gaji saya, MENANTU PILIHAN SEH!! tu sbb saya pon rajin mengkaji perangai mereka. Apa mereka suka, apa yang x suka so i wont do the same mistakes like others did. Cuma penyakit mulut koaja aku tu je yang xleh tolong. Hahah dan juga saya xpakai tudung. Tu juga kelemahan sayalah. Lain sume lepas kawin je cover. Saya jahat, nak kaver buat hape kalau masih buat benda2 yg xsepatutnya. Lol xyah la tau, penyibuk!.
Well, rajin2kanlah diri tu sebab ingatlah mertua kamu tu mcm mak kamu juga. Rujuk balik entry sebelum ni either mak mertua kamu tu jenis mcm mana. Mertua saya jenis bercerita so risaulah kalau sy ni pemalas, dia cerita dgn semua orang, kan drop my water face? So before it drops, lets do this. Kadang2 mertua perli ada sebab, xyah nak kecik hati sangat. Syurga suami masih ditapak kaki ibu, so syurga kamu dibawah tapak kaki suami, so kena ingat, kecik hati ibu mertua, x aman alam rumah tangga tau.
*pinggan paling mahal yg jarang digunakan mak mertua dirasmikan oleh saya sblm g Jepun dan dia kata khas sbb special occasion. Menantu lain xdapat tau? Hahhahahaha
Sekian wasalam.
Published with Blogger-droid v2.0.6

1 comment:

Lizz said...

Bahahahahahaha!! Sumpah aku gelak baca entry ni sbb aku faham ciri2 menantu mak mertua ko tu. Plg xbley blah...ko puji ko pandai masak!!! *baling pinggan*